Taca pełna oszkanych posiłków. Fast food

Cheat meal, czyli oszukany posiłek na diecie

Taca pełna oszukanych posiłków

Każdy, kto był kiedykolwiek na diecie miał momenty, w których chciał zjeść coś innego, niż swoje stale zaplanowane posiłki. Przestrzeganie diety w szczególności diety odchudzającej wymaga wielu wyrzeczeń, dlatego raz na jakiś czas można pozwolić sobie na oszukany posiłek. Cheat meal to nie cheat day, dlatego w tym artykule podpowiemy Ci, czy warto zrobić sobie taki oszukany posiłek, jaki ma wpływ na nasz organizm oraz w jaki sposób uczynić go bardziej zdrowym.

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Co to jest cheat meal?
  2. Jaki wpływ ma cheat meal na organizm?
  3. Dla kogo jest cheat meal?
  4. Jak zaplanować swój cheat meal podczas diety?
  5. Czy istnieje zdrowy zamiennik cheat meal?

Co to jest cheat meal?

Burger na oszukany posiłek?

Cheat meal to oszukany posiłek, czyli posiłek, którego nie wpisujesz w normy zdrowego żywienia, jest on zazwyczaj bardziej kaloryczny i nie posiada zbyt dobrego składu. Ma on na celu przyśpieszenie spowolnionej przemiany materii wynikającej ze stosowania diety redukcyjnej jak i zadbanie o nasze zdrowie psychiczne i wytrwanie w rygorystycznej diecie. Sporadyczne zjedzenie wysokokalorycznego posiłku stymuluje tkankę tłuszczową do tymczasowego, większego wytwarzania leptyny, czyli hormonu hamującego uczucie głodu. Dzięki temu zapobiegamy podjadaniu i zwiększonemu łaknieniu, który z pewnością odczuwają osoby, będące dłuższy czas na redukcji.

Jaki wpływ ma cheat meal na organizm?

Cheat meal może mieć wbrew pozorom pozytywny wpływ na nasz organizm. Odpowiednio wprowadzony cheat meal poprawia nie tylko humor, ale również reguluje apetyt. Musisz jednak pamiętać, że cały czas mowa jest o oszukanym posiłku a nie oszukanym dniem czy tygodniem.

  1. Mniejsze uczucie głodu

    Podczas diety redukcyjnej możemy zaobserwować, że jesteśmy stale głodni, rozdrażnieni i mamy wewnętrzny niepokój. Dodatkowo ciągle myślimy o jedzeniu. Mała ilość spożywanych przez nas kalorii przyczynia się do wzrostu poziomu greliny, a wtedy mózg dostaje sygnał, że organizm domaga się większej ilości pożywienia. Jeżeli raz na jakiś czas zjemy coś bardziej kalorycznego, niezgodnego z dotychczasowym, zdrowym jadłospisem poziom greliny spadnie, co w efekcie sprawi, że nasz organizm będzie czuł się najedzony.

  2. Pobudzenie metabolizmu

    Podczas diety spożywa się mniej kalorii niż nasz organizm potrzebujemy. Z tego powodu nasza waga oraz tkanka tłuszczowa ulega redukcji. Poziom leptyny również spada, przez co dochodzi do stagnacji – nasz metabolizm spowalnia. W tym momencie znów obcina się kalorie oraz zwiększa wysiłek fizyczny a to wszystko w celu uzyskania szybszych efektów, natomiast takie działania prowadzą do zbyt niskiego deficytu kalorycznego, który bardzo często przyczynia się do problemów zdrowotnych, spadku energii czy chęci do życia. Poprzez wrzucenie oszukanego posiłku pobudzisz metabolizm, odbudujesz glikogen i będziesz mieć o wiele więcej siły na treningach.

  3. Poprawa swojego samopoczucia

    Cheat meal bez wątpienia ma bardzo duży wpływ na nasze samopoczucie. Dieta redukcyjna wiąże się z ciągłym liczeniem kalorii, ograniczeniem ulubionych potraw jak i planowaniem posiłków. Dzięki oszukanemu posiłkowi możesz bez wyrzutów sumienia zjeść kawałek ulubionej pizzy czy kawałka ciasta. Na samą myśl poprawi Ci się humor, natomiast pamiętaj, że zjedzenie posiłku to nie przerwa od diety! To ma być tylko miły dodatek, po takim posiłku nadal musisz korzystać z ułożonego jadłospisu oraz uprawiać wysiłek fizyczny. Jednorazowe odstępstwo od diety nie jest usprawiedliwieniem na to, aby zjeść dosłownie wszystko.

Dla kogo jest cheat meal?

Oszukany posiłek najlepiej sprawdza się u osób przebywających dłuższy czas na diecie i widzą jej efekty. Zanim zdecydujesz się na odstępstwo od diety zadaj sobie pytanie, czy właściwie jest Ci to potrzebne. Dla niektórych osób jest on niewskazany.

Kto powinien zrezygnować z oszukanych posiłków?

  • Osoby, które mają napadowe, niekontrolowane objadanie i cierpią na zaburzenia odżywiania.
  • Osoby, które zaczęły dopiero dietę.
  • Osoby, którym dieta sprawia przyjemność, dobrze się z nią czują i nie potrzebują urozmaicenia swoich dań wysoko przetworzonymi produktami czy jednym, wysokokalorycznym posiłkiem.

Jak zaplanować swój cheat meal podczas diety?

Co wybrać na oszukany posiłek podpowie Ci catering Wrocław.

Aby Twój nadprogramowy posiłek miał korzystny wpływ na dietę i zdrowie, trzeba go odpowiednio zaplanować. Kontrola nie dotyczy tylko częstotliwości spożywania takich posiłków, ale również ich kaloryczności i ilości poszczególnych składników.

  1. Podejmij decyzje – dodatkowy posiłek czy zwiększenie kaloryczności? Możesz sprawić, że cheat meal będzie dodatkowym, mniej zdrowym posiłkiem, np. hot dogiem, burgerem itp. lub możesz potraktować to jako dodatkowa porcja kurczaka, ryżu czy ziemniaków, przez co zwiększysz kaloryczność.
  2. Kontroluj spożywane kalorie.
  3. Wybierz odpowiedni dzień na oszukany posiłek. Może szykuje Ci się jakaś impreza urodzinowa czy wypad ze znajomymi? W te dni trudniej będzie Ci ulec pokusom, dlatego zaplanuj swój cheat meal, a w pozostałe dni spożywaj swój catering dietetyczny.
  4. Jeżeli zadecydujesz zrobić swój cheat meal samodzielnie to zrób sobie zakupy wcześniej. W ten sposób unikniesz szaleństwa zakupowego i nie kupisz niepotrzebnych produktów, które będą ponadprogramowe.
  5. Podczas robienia zakupów spożywczych sprawdzaj etykiety. Być może z przodu będą opisane jak najlepsze superlatywy a w składzie znajdziesz cukry proste, tłuszcze, barwniki czy wzmacniacze smaku.

Czy istnieje zdrowy zamiennik cheat meal?

Inną formą oszukanego posiłku jest clean cheat meal, czyli zwiększenie porcji posiłku w dotychczasowej diecie. Nie zmieniasz nic w swoim jadłospisie ani nie wprowadzasz nowych produktów – po prostu w ciągu dnia jeden posiłek może mieć większą porcję, niż zazwyczaj. Nie jest to jednak forma oszustwa, która zaspokoi fana słodkości czy fast foodów, dlatego występuje dość rzadko. Jeśli masz ochotę na coś słodkiego sięgnij po gorzką czekoladę albo owoce. Fit desery czy soki owocowo-warzywne powinny zaspokoić Twoją chęć na słodycze. Jeżeli chcesz zmienić swój dotychczasowy tryb życia i zacząć przygodę z dietą to zmiana nawyków oraz obliczenie swojego zapotrzebowania kalorycznego to priorytet. Nasz catering dietetyczny Wrocław pomoże Ci zrzucić zbędne kilogramy a przeczytany przez Ciebie artykuł uświadomi Ci, że raz na jakiś czas możesz pozwolić sobie na burgera czy pizzę, ale wszystko musi być przemyślane i wyliczone.

Dodaj komentarz

Your Header Sidebar area is currently empty. Hurry up and add some widgets.