Najzdrowsze warzywa i owoce, które powinny znaleźć się w Twojej diecie

Możesz kupować kolejne, nowe opakowania suplementów, ale pamiętaj, że to właśnie dieta w dużej mierze odpowiada za działanie naszego organizmu oraz za jego wydolność. To, co spożywasz nie tylko wpływa na wagę, ale również na samopoczucie, cerę a nawet odporność. Co zatem warto wprowadzić do swojego życia, żeby dostarczać organizmowi cennych witamin i składników mineralnych? Jakie produkty spożywać, aby mniej chorować? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Spis treści:

  1. Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?
  2. Jakie warzywa są najzdrowsze?
  3. Jakie owoce są najzdrowsze?
  4. Najzdrowsze owoce na odporność – źródło witaminy C

Dlaczego warto jeść owoce i warzywa?

Warzywa i owoce są prawdziwymi bombami witaminowo mineralnymi, które zawierają łatwo przyswajalne przez nasz organizm związki. To właśnie witaminy i składniki mineralne chronią nas przed chorobami i infekcjami i w rewelacyjny sposób wpływają na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. We wzmacnianiu odporności szczególną rolę pełni zawarta w nich witamina C. Warzywa i owoce są ważnym źródłem wielu składników odżywczych, takich jak np. potas, sod, wapń, magnez, błonnik pokarmowy czy kwas foliowy. Spożywanie dużej ilości warzyw i owoców jest bardzo istotna u osób, które są na redukcji. O tym, jak w poprawny sposób przeprowadzić dietę redukcyjną pisaliśmy w poprzednim artykule: https://www.jakjesc.wroclaw.pl/jak-przeprowadzic-diete-redukcyjna/. Warzywa i owoce dodają naszym mięśniom nie tylko energetycznego białka, ale także innych, cennych związków takich oraz wspierają organizm w pozyskaniu oraz utrzymaniu energii. Mało osób zdaje sobie sprawę, że owoce jak i warzywa są bardzo dobrym źródłem błonnika, który wspomaga trawienie oraz zapobiega zaparciom. Spożywanie posiłków z błonnikiem jest kluczowe w walce ze zbędnymi kilogramami, ponieważ daje on na długi czas poczucie sytości. Największą ilość błonnika posiadają warzywa strączkowe, czarna i czerwona porzeczka, malina oraz śliwka. Większość z warzyw i owoców mają bardzo dużą zawartość wody, na poziomie nawet 80-90%, dlatego są niskokaloryczne. Oprócz orzechów praktycznie wcale nie zawierają tłuszczów, przez co pomagają w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Spożywanie w dużych ilościach warzyw i owoców wspomaga leczenie nadwagi czy otyłości, spowalnia procesy starzenia się, przeciwdziała rozwojowi różnych chorób a także korzystnie wpływa na nasz wygląd i dobre samopoczucie.

Jakie warzywa są najzdrowsze?

Do najzdrowszych warzyw należą:

  1. Brokuły

Są one jednym z najbardziej wartościowych warzyw, ponieważ zawierają mnóstwo składników mineralnych oraz antyoksydantów, które mają silne właściwości antynowotworowe. Brokuł zapobiega m.in. nowotworowi żołądka, płuc, anemii, wrzodom żołądka jak i wspomaga odporność. Brokuły zawierają również dużo beta-karotenu oraz witaminy C.

  1. Brukselka

Brukselka zawiera duże ilości kwasu foliowego, witaminy C oraz witamin z grupy B. Jest ona również źródłem błonnika, potasu i kwasów omega-3. Brukselka bardzo korzystnie wpływa na nasz układ nerwowy oraz wspomaga odporność.

  1. Batat

Bataty wspomagają układ trawienny oraz dodają energii. Zawierają duże ilości witaminy A oraz C, błonnika i żelaza.

  1. Papryka

Każdy rodzaj papryki ma korzystny wpływ na nasze zdrowie. Papryka, dzięki dużej zawartości likopenu oraz kwasu foliowego poprawia funkcjonowanie serca a dodatkowo zmniejsza ryzyko zachorowania na nowotwór jelita, pęcherza, płuc i trzustki.

  1. Cebula

Cebula jest źródłem witaminy A, E, B6. Zwiera ona również mnóstwo witaminy C, dlatego w rewelacyjny sposób wzmacnia odporność i pomaga z infekcjami.

  1. Szpinak

Jest to jedno z warzyw, które jest w czołówce najzdrowszych. Poprzez dietę bogatą w szpinak zapobiegamy anemii, chorobom serca czy osteoporozie.

  1. Burak

Burak wspomaga odporność, a przez swoją dużą zawartość kwasu foliowego polecany jest kobietom w wieku rozrodczym.

  1. Pomidor

Pomidor obniża ciśnienie, ma działanie antynowotworowe, przeciwstarzeniowe oraz niweluje wolne rodniki.

  1. Marchew

Marchewka bogata jest w beta-karoten, który poprawia wzrok, odporność i chroni przed rozwojem niektórych nowotworów. Zawiera ona również duże ilości witamin, takich jak witamina A czy witamina C. Dieta bogata w marchewkę pomaga wzmocnić odporność oraz układ krążenia oraz zauważalnie poprawia wygląd naszej skóry, włosów czy paznokci.

  1. Dynia

Dynia bogata jest w minerały oraz witaminy, między innymi w magnez, potas, beta-karoten, błonnik oraz witaminę A. Ma działanie przeciwzapalne i pomaga w leczeniu reumatyzmu oraz astmy.

To tylko kilka przykładów, każde z warzyw ma witaminy i minerały, dlatego nie powinniśmy ich bagatelizować w naszej diecie. Jeżeli jesteś osobą, która nie wie, jak włączyć warzywa do swojego jadłospisu, to bardzo dobrym pomysłem jest catering.

Jakie owoce są najzdrowsze?

Do najzdrowszych owoców między innymi należą:

  1. Jabłka

Jabłka są jednym z najpopularniejszych owoców w Polsce. Posiadają one sporo przeciwutleniaczy oraz występujące naturalnie witaminy, takie jak potas, fosfor, wapń, sód, magnez, żelazo jak i błonnik. Najwięcej składników odżywczych znajduje się w skórce jabłka. Jeżeli jesteś osobą, która ma problemy z układem trawiennym lub chcesz schudnąć to koniecznie sięgnij po jabłka.

  1. Arbuz

Arbuz nie dość, że jest przepyszny to niskokaloryczny! W 100 gramach arbuza jest tylko 37 kcal. Arbuz zawiera w sobie przeciwutleniacze a jego spożywanie zmniejsza ryzyko zachorowania na dolegliwości dotyczące układu naczyniowo-sercowego, pojawienia się zawału, miażdżycy czy udaru mózgu. Arbuz podawany jest również przy odwodnieniu, ponieważ w rewelacyjny sposób nawadnia ludzki organizm i dostarcza niezbędnych węglowodanów∑ oraz elektrolitów.

  1. Kiwi

Kiwi posiada ogromną zawartość witaminy C – na 100 gram jest w nim 93g witaminy C. W kiwi znajdziemy również luteinę, enzymy ułatwiające trawienie a także błonnik. Owoc ten świetnie wzmacnia naszą odporność!

  1. Wiśnie

Wiśnie to doskonałe źródło żelaza i witaminy C. Obniżają one cholesterol oraz tłuszcz brzuszny, a zawarta w nich kumaryna ma działanie uspokajające, rozkurczowe na mięśnie gładkie, przeciwbólowe a także hamuję rozwój bakterii i wirusów.

  1. Banany

Banany posiadają dużą ilość potasu, która zmniejsza napięcie w tętnicach oraz żyłach, a dzięki temu krew może swobodnie przepływać oraz dotleniać narządy. Nie bez powodu banany są ulubieńcami sportowców! W bananach znajdziemy również błonnik, magnez, wapno a także witaminy – A, E,C,K oraz witaminy z grupy B. Należy mieć na uwadze, że banany są bardzo zdrowe ale również kaloryczne.

  1. Pomarańcze

Pomarańcze są źródłem witaminy C jak i beta-karotenu. Posiadają właściwości odchudzające, ponieważ są niskokaloryczne i zawierają sporo błonnika. Regularne picie soku ze świeżo wyciskanej pomarańczy może uchronić Cię przed tworzeniem się kamieni nerkowych.

  1. Maliny

Owoc ten zawiera dużą ilość witaminy C, E, B oraz minerałów, takich jak potas, wapno, magnez czy żelazo. Maliny posiadają niski indeks glikemiczny.

  1. Grejpfrut

Arbuz nie dość, że jest przepyszny to niskokaloryczny! W 100 gramach arbuza jest tylko 37 kcal. Arbuz zawiera w sobie przeciwutleniacze a jego spożywanie zmniejsza ryzyko zachorowania na dolegliwości dotyczące układu naczyniowo-sercowego, pojawienia się zawału, miażdżycy czy udaru mózgu. Arbuz podawany jest również przy odwodnieniu, ponieważ w rewelacyjny sposób nawadnia ludzki organizm i dostarcza niezbędnych węglowodanów∑ oraz elektrolitów.

  1. Awokado

Awokado posiada zdrowy tłuszcz, potas, witaminy C, A, E, luteinę i wiele innych. Nie bez powodu jest ulubionym owocem do śniadania – tost z awokado i jajkiem to genialne połączenie!

  1. Truskawka

Truskawki nie tylko są smaczne – zawarte w nich kwasy organiczne przyśpieszają przemianę materii. Obniżają cholesterol ora pomagają przy zaburzeniach układu moczowego!

Najzdrowsze owoce na odporność – źródło witaminy C

Chcąc wzmocnić swoją odporność nie zawsze musisz sięgać po suplementy. Natura dała nam mnóstwo owoców, które pozwolą chronić się przed chorobami. Najzdrowszymi i najbardziej chroniącymi owocami są:

  • Grejpfrut
  • Ananas
  • Jabłka
  • Awokado
  • Kiwi
  • Papaja
  • Jagody

Owoce są najlepszymi naturalnymi witaminami na odporność naszego organizmu ze względu na swoje działanie antyoksydacyjne. Antyoksydanty, czyli przeciwutleniacze są związkami, które mają za zadanie neutralizować szkodliwe działanie wolnych rodników tlenowych. Wolne rodniki niszczą zdrowe komórki w organizmie i powodują między innymi szybsze starzenie się naszej skóry. Mają one również wpływ na powstawanie takich chorób jak cukrzyca, nowotwory czy miażdżyca. Spożywanie owoców bogatych w antyoksydanty jest bardzo korzystne dla zdrowia, ponieważ nie tylko przeciwdziałają zmianom zapalnym, opóźniają powstawanie pierwszych zmarszczek, ale również chronią naszą skórę przed szkodliwym działaniem UV jak i stymulują produkcję kolagenu.

Dodaj komentarz